W roku szkolnym 2003/2004 nasza szkoła (Zespół Szkół w Paczkowie) otrzymała od strony niemieckiej zaproszenie do udziału w programie EURO- CAMP w Einbeck. Impreza ta odbywa się regularnie co roku w Niemczech lub we Francji. Udział w programie biorą przedstawiciele pięciu europejskich miast ( Einbeck i Artern w Niemczech, Thias we Francji, słowackie Topolcany i Paczków).
W roku szkolnym 2003/2004 nasza szkoła (Zespół Szkół w Paczkowie) otrzymała od strony niemieckiej zaproszenie do udziału w programie EURO- CAMP w Einbeck. Impreza ta odbywa się regularnie co roku w Niemczech lub we Francji. Udział w programie biorą przedstawiciele pięciu europejskich miast ( Einbeck i Artern w Niemczech, Thias we Francji, słowackie Topolcany i Paczków). Głównymi uczestnikami są młodzi ludzie, którzy przez cztery dni przebywają z rówieśnikami z innych krajów, biora udział we wspólnych dyskusjach, prelekcjach i zabawach oraz przede wszystkim w rywalizacji sportowej. Miałam przyjemność pełnić funkcję współorganizatora (przy współpracy z oficerem europejskim z Urzędu Miasta w Paczkowie), opiekuna i tłumacza podczas Euro-Camp w 2004 roku, w którym udział wzięli uczniowie Zespołu Szkół i Gimnazjum Publicznego w Paczkowie. Aby przygotować się do udziału w Euro-Camp 2004 wraz z uczniami przygotowałam prezentację miasta Paczkowa na stronę internetową Euro-Camp w języku niemieckim i angielskim. Moi podopieczni wzięli również udział w ankiecie przygotowanej przez organizatora a dotyczącej sposobu życia młodzieży w poszczególnych krajach, jej opinii na temat Unii Europejskiej, polityki i rozwoju szkolnictwa. Wyniki ankiety zostały zaprezentowane podczas wspólnego spotkania w czasie Euro-Camp. Paczkowscy uczniowie mieli również za zadanie przygotowanie, pod kierunkiem opiekunów, wystawy o swoim mieście, którą mogli oglądać wszyscy uczestnicy imprezy, jak również władze miasta Einbeck. Młodzież spędzała czas wolny śpiewając, tańcząc i przygotowując się do rywalizacji sportowej, która odbyła się w ostatnim dniu Euro-Camp i w której nasi uczniowie zwyciężyli. Ja natomiast, jako nauczyciel-opiekun miałam możliwość poznania nauczycieli z innych krajów, wymiany doświadczeń i poglądów oraz wykorzystania i doskonalenia umiejętności językowych. Uważam, że przygotowania do programu i sam pobyt w Einbeck przyniósł wiele korzyści moim uczniom. Mogli oni zawrzeć nowe przyjaźnie, poznać życie młodych z innych krajów, ich poglądy, plany na przyszłość. Mieli również możliwość poszerzenia umiejętności językowych oraz zaprezentowania swoich sił w sporcie, a przy tym dobrej zabawy. Wyjazdy tego typu są więc korzyścią dla szkoły, nauczycieli i uczniów.
Magdalena Nowakowska |